85 års jubileum
”Til bestyrelsen for Hundested Havn! Jeg skal hermed anmode Bestyrelsen om, Tilladelse til, fra mit skur paa Havnen at drive Handel med Fisk. Med Højagtelse O.V. Jørgensen” 31. august 1935.
Sådan skrev Otto Verner Jørgensen til bestyrelsen for Hundested havn for 85 års siden. Dette blev starten på Hundested Fiskeexport, som I år, kan fejre 85-års jubilæum. Et jubilæum som desværre ikke kan fejres med en stor fest, som firmaet ellers plejer.
Otto Verner Jørgensen kom til Hundested i 1919, som sergent på Lynæs Fort og havde med de soldater at gøre, som var med til at bygge Spodsbjerg Batteri. Disse soldater blev hentet fra hele landet fordi de havde forbrudt sig mod disciplinen, så det blev nærmest et straffekompagni. Det hed dengang Kystdefensionen og omfattede alle kystforter.
Fra 1921 hjalp O.V. Jørgensen til som eksportør i Salgsforeningen.
I 1935 begyndte fiskeeksportør O.V. Jørgensen selvstændig eksportforretning til Sverige, Tyskland, England, Holland og Belgien – samt import af fisk og is fra Norge og Sverige her til landet.
Fiskeeksportør O.V. Jørgensens forretningsprincip har altid været at skaffe fisk frem, selv om de befandt sig på de mest afsides pladser.
O.V. Jørgensen på salgstur i København under krigen
Fiskeriets vanskelige år sidst i 20´erne og 30´erne krævede en mand med indsigt i forholdene, og her var O.V. Jørgensen den, der forstod at organisere salget, så fiskerne også fik noget ud af deres arbejde. Hans samarbejde med søens folk har altid været det bedste.
På en dag i 1938, solgt han 4.500 kasser fersk sild, som kom uventet fra Anholt. Til sammenligning modtog vi på en weekend i 1993 1.200 tons sild – men vi havde lært af den gamle O.V. Jørgensen, at det måtte vi bare se at få solgt.
Fisken blev primært transporteret med jernbanevogne. Fra Hundested var der forbindelse til København og Roskilde, hvorfra togene til hele Europa kørte videre.
Samtidig med at OVJ solgte fisk, havde han også en mindre tankstation ved den grønne garage på Amtsvejen. Her blev der solgt petroleum og benzin for BP og Wacumolie. Under krigen måtte der dog skiftes til Renania fra Hillerød, det som senere blev til Texaco.
Fiskeeksportør O.V. Jørgensen har altid forstået at følge med tidens udvikling og der blev således opført et nyt pakhus i 1941. Samme år kom sønnen Børge med i firmaet efter endt købsmandsuddannelse. Han startede i Klintholm Havn, hvor filialen stadig eksisterer. I Klintholm lå en del Hundested både, som vi købte fisk fra. Under krigen var eksport til andre lande ikke muligt, så derfor gik fisken til Tyskland. Hvor det dog var en konstant udfordring at få den til at sende trækasserne retur, da de kunne bruges til brænde i det krigshærgede land. Men O.V. Jørgensen skrev på hver ordrer at kasserne skulle retur eller kom der ikke mere fisk.
Vinteren 1940-41 var meget hård og d. 7. januar 1941 kunne Børge cykle en tur på Øresund over til Hven fra Rungsted. På dette tidspunkt var der kun åbent vand, fra Gilleleje mod Kullen. Torsken som man fangede måtte man losse urenset. Vi havde da 1000 kasser torsk på lager, men de var frosset pga. vejret. Da torsken skulle renses måtte der 20 mand til at rense det. I perioden læssede vi 2 jernbanevogne med torsk hver dag.
Isen hentede man i fortgraven på Lynæs Fortet om vinteren mens OVJ organiserede import af is fra Norge.
I foråret 1942 fiskede de lokale bundgarnssjak, sammen med 2 stk. fra Københavns fisketorv og 1 stk fra Faxe Ladeplads. De havde bundgarn fra Kikhavn til Rågeleje, hvor de startede med sild, kulsøer og stenbider senere fiskede de også hornfisk og makrel.
Fisken solgte vi blandt andet på Gl. Strand i København, hvor Børge var med til at bringe fisk ind og sælge.
Klintholm med fast bestyrer lige siden.
I 1944 købtes den første lastvogn i Stege, og der blev antaget en chauffør. Vognen fik indregistreringsnummer H 1555. Da lastvognen skulle hjem til Hundested, måtte den omregistreres i Hillerød hos Tyskerne. Den fik nu B 789, man måtte nemlig kun køre i sit eget amt med det tildelte nr.
Under Generalstrejken i 1944 blev Børge sendt afsted på cykel til Hillerød med 3 stk. sorte hummer til fru Jørgensen hos Cityfisk. Herefter svingede han forbi sin farmor i Hørsholm inden han cyklede turen ned til Klintholm. Her skulle have passe afdelingen i 8 dage, da bestyreren Peter Meyer skulle 8 dage i fængsel i Stege, for at have købt og solgt cigaretter, men ikke ville sælge til Kystbetjenten på havnen.
Under hele krigen rejste Børge rundt i hele Danmark for at modtage fisk. Der blev modtaget store mængder fisk på hele Sjælland, Øerne og Bornholm.
I 1943, 1944 og 1945 rejste Børge afsted til Bornholm i september for at modtage sild fra Hundested både. Han sejlede med S/S Østersøen ned igennem Falsterbo-kanalen. Da Sverige var neutralt måtte de tyske soldater og passagerne ikke være på dækket i kanalen. Så her blev der udvekslet post og enkelte modstandsfolk mens båden lå og ventede i sluserne. Sildene blev primært landet i Allinge. Efter 2 måneder på Bornholm gik turen for Børge tilbage til Hundested, hvor han var til midten af december.
Herefter blev der fanget brislinger i Gilleleje. Bådene ringede altid til OVJ, når de havde fangst som de ville sælge. For at spare på petroleum lossede bådene i Gilleleje, hvorfra brislingerne blev transporteret med tog til Tyskland fra Gilleleje eller Hillerød. I Gilleleje var der kun Salgsforeningen og Johs. Hansen – og de ville ikke købe brislinger. Så Børge og OVJ tog sig af det.
Efter krigen solgte OVJ igen fisk til hele Europa.
Den første Volvo med benzin og overgear, på 6 tons fik vi i starten af 1950´erne. Den var med højt lad, så der kunne sættes 12 kasser i højden.
I 1967 kom sønnesønnen Ole med. Ole kom allerede som 1-årig med sin far ud og køre. Han sad i sin barnevognskasse ved siden af Børge, når de kørte. Da Børge i denne tid drak meget kaffe, og Ole fik en del spildt i hovedet, har Ole lige siden ikke kunne fordrage lugten af kaffen. Derfor drikkes der ikke kaffe men COLA på kontoret i Hundested.